08 Dec OC Transpo notifying My Alerts subscribers of data compromise
The City of Ottawa is notifying everyone who subscribes to the OC Transpo My Alerts system that their email address and their password to the system may have been compromised.
No financial or credit card information was affected.
The OC Transpo My Alerts system allows customers to subscribe for email or text message notifications about changes to transit service. There is no impact to the City of Ottawa payment system, the OC Transpo network or the Presto Card system. None of these networks are linked to the OC Transpo Alerts system.
The City is urging all subscribers who use the same password for multiple accounts to change their passwords. Since the passwords for the OC Transpo My Alerts system have been compromised, other private accounts that use the same password could be at risk. The Canadian Centre for Cyber Security advises against using the same password for multiple accounts.
The OC Transpo My Alerts log-in system has been temporarily closed. New registrations are not possible at this time. Subscribers who have any questions should contact the OC Transpo Customer Service Centre at 613-741-4390.
Residents who have signed up for My Alerts will continue to receive them. OC Transpo’s other communication channels remain in operation. Customers can follow @octranspolive or @oc_transpo for real-time information, or check OCTranspo.com for the latest information on service and upcoming changes.
The safety and security of all customers is our top priority. The City is investigating to determine how and when this information was accessed and have retained the services of a third-party expert in cyber security to re-examine the system and ensure the vulnerability that caused this issue is resolved.
We would like to apologize to all subscribers of the OC Transpo My Alerts system for this security incident. The City is committed to protecting the privacy of all customers including offering a highly secure alert system.
For more information on City programs and services, visit ottawa.ca or call 3-1-1 (TTY: 613-580-2401). You can also connect with us through Facebook, Twitter and Instagram.
OC Transpo informe les abonnées du système Alertes d’une atteinte aux données
Ottawa – La Ville d’Ottawa informe tous les usagers du système Alertes d’OC Transpo que leur adresse courriel et leur mot de passe pour accéder au système ont pu faire l’objet d’une fuite de données.
Aucune information financière ou de carte de crédit n’a été atteinte.
Le système Alertes d’OC Transpo permet aux usagers de s’abonner pour recevoir des alertes par courriel ou messagerie texte concernant des changements au service de transport en commun. Le système de paiement de la Ville, le réseau d’OC Transpo et le système de cartes Presto ne sont pas touchés. Ces réseaux ne sont pas liés au système Alertes d’OC Transpo.
La Ville prie tous les abonnés aux Alertes d’OC Transpo qui utilisent le même mot de passe pour plusieurs comptes de le changer. Étant donné que leur mot de passe pour le système Alertes a été compromis, il pourrait exposer à des risques tout autre compte pour lequel vous utilisez le même mot de passe. Le Centre canadien pour la cybersécurité déconseille l’utilisation du même mot de passe pour plusieurs comptes.
Le système de connexion d’Alertes d’OC Transpo est temporairement fermé. Il est impossible de s’abonner pour l’instant. Les usagers qui ont des questions devraient communiquer avec le Centre de service à la clientèle d’OC Transpo au (613) 741-4390.
Les personnes qui sont déjà abonnées aux alertes continueront de les recevoir. Les autres canaux de communication d’OC Transpo demeurent en service. Les clients peuvent consulter OCTranspo.com pour voir les tout derniers renseignements sur le service et les changements à venir, ou peuvent suivre @OCTranspoDirect ou @oc_transpo pour de l’information en temps réel.
La sécurité de tous nos clients est notre priorité. La Ville mène une enquête pour déterminer quand et comment ces renseignements ont été volés et a retenu les services d’un spécialiste indépendant en cybersécurité, qui réexaminera le système et s’assurera d’éliminer la vulnérabilité qui a causé ce problème.
Nous aimerions présenter nos excuses à tous les usagers du système Alertes d’OC Transpo au sujet de cet incident lié à la sécurité. La Ville est bien résolue à protéger la vie privée de toute sa clientèle, notamment en offrant un système d’alerte hautement sécurisé.
Pour de plus amples renseignements sur les programmes et services de la Ville, veuillez consulter ottawa.ca ou composer le 3-1-1 (ATS : 613-580-2401). Vous pouvez également communiquer avec nous par Facebook, Twitter et Instagram.